Ten projekt to jedna z ulubionych atrakcji najmłodszych uczestników naszych eventów. Jest to gra wideo sterowana przy pomocy przycisków, stworzonych z owoców oraz płytki Makey Makey.
Tworzenie gier jest obszernym procesem, który wymaga zarówno wiedzy na temat programowania, znajomości tworzenia silników gier, jak również w pewnym stopniu obsługi programów graficznych. W tym przypadku proces wyglądał następująco. Pierwszym krokiem było stworzenie prototypu. Miało to na celu szybkie zweryfikowanie poprawności działania podstawowego konceptu gry. Na tym etapie testowaliśmy zaprogramowane sterowanie, czyli główne zadania gry – omijanie przeszkód i strzelanie.
Kolejnym krokiem było wymyślenie scenerii, w której miała rozgrywać się akcja gry. Zawierało to również opracowanie wyglądu bohatera, w którego będą wcielać się gracze. Aby umożliwić interakcję z grą, stworzyliśmy Ul (ang. User Interface, interfest użytkownika – przestrzeń, w której następuje interakcja człowieka z maszyną), czyli podstawowe zadania.
Następnie, przy pomocy programu Blender, zaprojektowaliśmy modele 3D grafiki. Równolegle pracowaliśmy nad przyciskami oraz paskami, na których miały być prezentowane informacje w trakcje rozgrywki. Wszystkie elementy tworzyliśmy jako grafikę wektorową a następnie eksportowaliśmy jako grafikę rastrową o odpowiedniej rozdzielczości. Wyeksportowane elementy UI przypisaliśmy w projekcie Unity. Niektóre z nich wymagały dodatkowo utworzenia odpowiednich animacji, co zrealizowaliśmy wewnątrz środowiska Unity. Aby umożliwić śledzenie najlepszych wyników dodaliśmy funkcję zapisu. Wyniki zachowywane są po zamknięciu aplikacji i zapisywane są do zewnętrznego pliku.
nn
Ostatnim krokiem było napisanie obsługi kontrolera. W projekcie zdecydowaliśmy się na wykorzystanie płytki Makey Makey. Obsługa tej platformy jest prosta, ponieważ sygnały wysyłane przez płytkę są mapowane na wciśnięcia konkretnych klawiszy na klawiaturze. Do odpowiednich klawiszy przypisaliśmy czynności wykonywane w grze.
W trakcie rozgrywki używamy trzech przycisków: dwóch strzałek oraz przycisku wybierz/strzał. Po menu poruszamy się za pomocą strzałek i akceptujemy wybór przyciskiem wybierz/strzał. Podczas rozgrywki strzałki odpowiadają za poruszanie statku lewo/prawo natomiast trzeci przycisk pozwala na strzelanie. Przytrzymanie tego przycisku uruchamia potężny laser niszczący wszystkie przeszkody.
Ciekawe rozwiązanie zapewnia platforma Makey Makey, dzięki której zamiast używać standardowej klawiatury, gracz może sterować dowolnymi, przewodzącymi prąd obiektami. Aby sterować grą przy pomocy Makey Makey, wymagane jest uprzednie jej przygotowanie. Płytka zawiera klika portów, każdy z nich jest opisany. Porty odpowiedzialne za strzałki: lewą i prawą oraz port odpowiedzialny za przycisk „wybierz/strzał” są złączone przewodami z wybranymi przez nas przedmiotami przewodzącymi prąd (np.owoce). Następnie port podpisany jako „Gnd”, czyli uziemiający, łączymy z graczem (wygodną metodą połączenia przewodu z graczem jest zrobienie opaski na rękę z folii aluminiowej, nałożenie jej uczestnikowi i podłączenie przewodu do niej). Tak przygotowaną płytkę należy podłączyć przez kabel USB do komputera.
Gra została napisana zmyślą o najmłodszych graczach, dlatego jej obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna. Jest to jedna z częściej wybieranych opcji na wydarzenia, w których biorą udział dzieci… i wcale się temu nie dziwimy!